Controlling in het ‘nieuwe normaal’

Tegenwoordig werken er veel mensen vanuit huis. Dit brengt verschillende voordelen met zich mee, maar tegelijkertijd zijn er ook uitdagingen. Videobellen is immers toch anders dan iemand in het echt spreken en ook de communicatie in het algemeen verandert aanzienlijk. Hoe werkt controlling in het nieuwe normaal en op welke manieren kan dit beter verlopen? Hieronder vind je meer informatie over dit actuele onderwerp.

Werken vanuit huis

Bij het thuiswerken valt de nonverbale communicatie deels weg, doordat je elkaar niet of slechts beperkt te zien krijgt en vaak op een andere manier. Veel communicatie verloopt via software als Slack of WhatsApp, waardoor je iemand niet in de ogen aan kunt kijken. Heeft iemand zijn zaakjes niet goed op orde, dan valt dit meer op als er in een kantoorpand gewerkt wordt dan wanneer iedereen vanuit huis werkt. 

Controlling: hoe pak je dat tegenwoordig aan?

Er zijn verschillende manieren van controlling in het ‘nieuwe normaal’. Sommige zaken kun je prima via mail afhandelen. Andere taken waarbij er verdiepende vragen nodig zijn vereisen vaak een video- of telefoongesprek.

Nu veel mensen thuiswerken wordt er vooral gefocust op hard controls. De soft controls mogen echter zeker niet vergeten worden, deze zijn ook erg belangrijk. Is het bijvoorbeeld zo dat een medewerker zich verdacht opstelt, bijvoorbeeld doordat er bijna nooit gereageerd wordt of pas heel laat? In dat geval is het belangrijk dat je door blijft vragen. 

Stel de juiste vragen

Als controller is het van belang dat je de juiste vragen stelt. Open vragen hebben vaak de voorkeur; op die manier kan de betrokkene zelf het verhaal vertellen en wordt al gauw duidelijk of deze het proces al dan niet beheerst.
Wil je meer informatie over dit onderwerp, bijvoorbeeld omdat dit thema in jouw organisatie actueel is? Neem dan ook eens een kijkje op deze website.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *