‘Doel-ROAS’ biedstrategie uitgelegd: de voor- en nadelen

Wanneer de biedstrategie Doel-ROAS juist wordt ingezet, valt er veel omzet te halen. Daarnaast scheelt het een bedrijf veel tijd bij het opstellen van de juiste advertenties. De strategie moet echter wel passen bij het bedrijf en ook de uitvoering van deze strategie moet juist zijn. In dit artikel lees je wat ROAS precies inhoudt en wat de voor- en nadelen van deze biedstrategie zijn. Lees snel verder en ontdek snel of dit wat voor jou is.

ROAS en doel-ROAS

ROAS staat voor Return On Ad Spending. Vertaald is dit hetgeen wat je terugkrijgt van de investering in Ads. Het is dus vergelijkbaar met het rendement. De ROAS is een indicatiemiddel waardoor je strategieën binnen Google Ads kunt observeren en vergelijken.

Ook kun je doel-ROAS als biedstrategie gebruiken in Google Adwords. De doel-ROAS is de ROAS die je wilt bereiken in een bepaalde campagne. Wanneer je deze biedstrategie inzet, gaat Google automatisch biedingen stellen. Het doel van deze automatische biedingen is om een zo hoog mogelijke conversie te behalen, die echter nog wel binnen de ingestelde doel-ROAS ligt. Je kunt dus zelf bepalen hoe hoog je de doel-ROAS wilt hebben.

Voor- en nadelen van ROAS

Met de ROAS-biedstrategie gebruikt Google meer signalen dan bij verschillende andere biedstrategieën. Deze signalen zorgen er voor dat Google beter automatische beslissingen kan maken en kan inspelen op gebruikersgedrag. Daarnaast heb je de zekerheid dat je het meeste uit je investeringen haalt. Ook is deze biedstrategie ideaal voor het behalen van veel omzet en tijdwinst op korte termijn. De ROAS-biedstrategie is tot slot ook een van de beste manieren voor campagneoptimalisatie.

Helaas kent deze biedstrategie ook nadelen. Voor een beginner in Google Ads kan deze strategie aardig veel tijd en geld kosten, aangezien de strategie aardig wat kennis en ervaring vraagt. Ook worden de exacte kosten voor de advertenties niet gemeten met de ROAS. Daarnaast heeft Google veel macht met het gebruik van ROAS. Hierdoor heb je zelf weinig controle op waar je geld precies aan uitgegeven wordt. Uiteraard is de campagne wel altijd stop te zetten en kun je zelf een maximaal budget instellen.

ROAS is een kwestie van testen

Het gebruiken van ROAS is voornamelijk een kwestie van testen. Er is geen vaste strategie die voor ieder bedrijf even kansrijk en winstgevend is. Daarom wordt er door bedrijven vaak een specialist in Adwords ingeschakeld. Deze specialisten hebben ervaring in het testen en komen zo snel tot een winstgevende strategie. Dit bespaart jouw bedrijf veel tijd, moeite en geld.

Het inschakelen van een specialist in Adwords helpt ook bij de andere nadelen van de ROAS. Een specialist heeft namelijk al de kennis en ervaring waarover een beginner niet beschikt. Ook kan een specialist advies geven en een strategie uitwerken. Vervolgens kan jouw bedrijf dit zelf uitvoeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *