Hoe bedenk je een goede naam voor je bedrijf

Een goede naam bedenken voor je onderneming is niet makkelijk. Je wilt een naam die past bij de producten of diensten die jij aanbiedt en hij moet ook makkelijk zijn om te onthouden. Vaak wordt er gekozen om je eigen naam te verwerken in je bedrijfsnaam, maar is dat anno 2021 nog steeds een goede optie?

Creatief

Een bedrijfsnaam bedenken vereist een stukje creativiteit. Een saaie naam die niet blijft hangen is natuurlijk niet goed voor mond-tot-mond reclame. Een van de mogelijkheden voor een sterke bedrijfsnaam is het gebruik van een andere taal. Als je telefoons verkoopt kan je kiezen voor variaties met phone, of als je bakstenen verkoopt kan je namen bedenken met brick. Dit zijn Engelse voorbeelden, maar je kan ook voor Frans of Italiaans kiezen. Het nadeel is dan wel vaak dat mensen die slecht zijn in die talen de betekenis van jouw merknaam niet zomaar weten.

Beschikbaarheid controleren

Als je verschillende namen hebt bedacht en genoteerd is het verstandig om eerst te kijken of de bedrijfsnaam überhaupt wel beschikbaar is. Straks heb je een hele lijst met namen en blijkt het dat de helft al in gebruik is. Je kan namen checken via Google, maar soms zijn sommige merknamen wel geregistreerd maar niet vindbaar via zoekmachines. Intellectuele eigendom van merknamen is ontzettend belangrijk om rekening mee te houden zodat je eventuele conflicten kan voorkomen.

Vraag het aan anderen

Als je uiteindelijk een lijst hebt gemaakt met potentiële namen die nog niet in gebruik zijn is het tijd om te kiezen. Wij raden aan om dat niet volledig zelf te doen. Het is natuurlijk jouw eigen bedrijf dus ook je eigen keuze, maar uiteindelijk moeten anderen er ook naar willen zoeken. Vraag aan vrienden en familie welke naam zij het beste vinden. Gebruik deze feedback bij het maken van een besluit. Probeer het ook te vragen aan iemand die je niet kent. Onbekende mensen geven vaak eerlijkere antwoorden omdat ze minder rekening houden met jouw gevoelens. Niet dat ze er niet te doen, maar een mogelijke klant doet dat ook niet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *